Door: 
Datum: 25-02-2009
Hits: 3155
Categorie: 
Gezond
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer

Tags:
reclame, kind, snoep, koek, ongezond, obesitas

De strijd tegen kindermarketing

Geen samenvatting aanwezig bij conversie.

De strijd tegen kindermarketing

Op haar website bericht de consumentenbond dat er door de consumentenbond en 13 andere partijen een "Convenant Sponsoring" totstandgekomen is. Eén van deze 13 partijen is de staatssecretaris van Onderwijs, mevrouw Sharon Dijksma.

In het convenant dat op 19 februari is vastgesteld, is vastgelegd dat er op scholen minder reclame voor ongezonde producten mag worden gemaakt. Eerder waren er al afspraken gemaakt over sponsoring op de scholen. Dit convenant is een aanscherping van de eerdere afspraken.

In het convenant is vastgelegd dat er meer betrokkenheid van ouders, leraren en leerlingen komt. Verder is afgesproken dat een gezonde levensstijl van leerlingen centraal moet staan bij nieuwe sponsorcontracten. Het convenant moet zodoende bijdragen aan de strijd tegen overgewicht onder kinderen.

Het nieuwe convenant is zeker een stap in de goede richting. Als het aan de Consumentenbond ligt, komt er nog een vervolgstap, namelijk een verbod op reclame voor ongezonde producten die gericht is op kinderen tot 12 jaar, zo meldt zij op haar website.

Reclame gericht op kinderen is in grote mate aanwezig in onze huidige maatschappij. Prulletjes die de kinderen krijgen bij een zakje chips of snoepjes, snoep verpakt in papiertjes met daarop bekende televisiefiguren etcetera. Je kind kan er bijna niet omheen. Menig ouder heeft in de winkel wel eens een meningsverschil over de aanschaf van "kinderproducten".

Reclame maken voor kinderen is een vak apart: kindermarketing. En het is lucratief bovendien. In Nederland hebben kinderen tot 12 jaar gezamenlijk zo'n 200 miljoen euro aan direct besteedbaar budget (bron: http://www.basis-online.nl/index.cfm/1,118,424,0,html/Kindermarketing-een-vak-apart). Een interessante afzetmarkt voor producten dus.

Hopelijk kan het nieuwe convenant sponsoring een positieve bijdrage leveren aan het terugdringen van reclame gericht op kinderen.

Bronnen:
www.consumentenbond.nl
bron: http://www.basis-online.nl/index.cfm/1,118,424,0,html/Kindermarketing-een-vak-apart

Je vraag nog niet beantwoord?

Je vraag niet beantwoord? Stel je vraag dan op de Overkinderen vraagbaak en laat onze bezoekers met je meedenken. Het is echt heel eenvoudig en inloggen is niet vereist!


Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.