zoon van vriendin van school gestuurd
Laatste Bericht 11-21-2007 5:05 door Louise. 35 Reacties.
AuteurBerichten
natasja21aug
New Member
New Member
Posts:


--
04-01-2006 11:33
    [b]HELP wie kan mijn raad geven voor mijn vriendin haar zoon 11 is van school gestuurd met de indicatie hij moet maar naar een zmokschool in mijn ogen onterecht hij is nu sinds twee weken thuis en mag niet meer op school komen de school behoord dit optelossen door iets voor hem te vinden zodat hij gewoon aan zijn leerplicht kan voldoen maar schuift alles door naar mijn vriendin en werken nergens aan mee WIE OH WIE HEEFT HIER ERVARING MEE !!!!!!!!!!!!!! me vriendin is ten einde raad en weet niet waar ze moet beginnen ik hoop dat jullie ons kunnen helpen door middel van tips of wat dan ook. ALVAST BEDANKT NATASJA
    Clivia
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-01-2006 11:42
    Volgens mij kan het helemaal niet zoals jij nu schrijft. Een kind van elf wordt niet van school gestuurd om maar naar een zmokschool te gaan. Daar zijn ingewikkelde trajecten voor vastgelegd. Ik zou zeggen dat je vriendin moet proberen het gesprek met school weer aan te gaan, en helder te krijgen waar de problemen liggen. Als dat niet lukt heeft de school (verplicht) een klachtenregeling. En er is ook nog de leerplichtambtenaar lijkt mij. Maar volgens mij moet ze eerst maar eens gaan praten. (Beroerde situatie overigens.)
    Beautyqueen
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-02-2006 9:04
    Volgens mij kan een kind van 11 ook niet zomaar van school gestuurd worden en gaat dat toch echt zo dat hij van de een op de andere school moet doorstromen..Hij is immers leerplichtig... Helaas geen tips alleen heel veel sterkte voor je vriendin in deze beroerde situatie
    annieke
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-02-2006 2:02
    Voor jouw vriendin is het belangrijk om uit te vissen bij de huidige basisschool of het om een tijdelijke of een permanente schorsing gaat. Wanneer het om een permanente schorsing gaat kan ze er mee naar de leerplichtambtenaar. Die is er minstens 1 in elke gemeente. Wanneer er een Zmokindicatie moet worden afgegeven dan moet je vriendin hem aanmelden bij het Regionale Expertise Centrum van de regio. De huidige basisschool is verplicht om een onderwijskundig rapport te schrijven op basis waarvan zij menen dat hij niet meer op die school past. Ook moet er een psychologisch of psychiatrisch onderzoek worden gedaan en een intelligentietest ( door de school aan te vragen bij de schoolbegeleidingsdienst). Wanneer er een cluster 4 (= Zmok) indicatie wordt afgegeven kan de huidige basisschool extra geld inzetten voor begeleiding of er kan gekozen worden voor een plaatsing op een Zmokschool. Ik wens je vriendin SUCCES! Annieke
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-02-2006 11:50
    Hoi, Misschien ben ik niet op de hoogte, maar wat is Zmok school? Zou makkelijk zijn als dat even kort verklaart wordt. Weet dat scholen niet altijd makkelijk zijn. Maar hoe het ook zei, probeer weer contact met school te krijgen. Desnoods met een onpartijdig iemand. Je zult de school toch nodig hebben. want zomaar van school en door verwijzen naar... doen ze niet zonder reden. Misschien is er een totale discommunicatie gaande. Tijgertje
    Joke
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-03-2006 12:02
    ZMOK = Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen Ik heb er jarenlang gewerkt... Joke
    annieke
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-03-2006 8:38
    Hoi, Een zmokschool is er voor kinderen met gedragsproblemen. Dat kan varieren van aandachts- en concentratieproblemen tot zeer onaangepast gedrag. Veel kinderen kunnen niet aan de eisen voldoen van een gewone basisschool. Ze vallen er op uit doordat ze voortdurend op hun tenen moeten lopen omdat ze moeite hebben met sociale situaties (bijv. kinderen met een autistisch spectrum stoornis) Op een zmoksschool zijn de klassen een stuk kleiner (max. 13) en er is intensieve begeleiding. Er zijn ook meer disciplines werkzaam; orthopedagoog, maatschappelijk werker, logopedist, remedial teacher etc. waardoor de kinderen een aanpak 'op maat'kunnen krijgen. Voor veel kinderen is het een verademing om niet meer op de tenen te hoeven te lopen of er achter te komen dat je niet de enige bent die moeite heeft met samenwerken en diversiteit in lesstructuur. Gewoon daar waar kan en speciaal daar waar moet. Annieke
    natasja21aug
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-03-2006 10:19
    bedankt voor jullie reacties. inmiddels is er onderzoek gedaan door de onderwijsbegeleidingsdienst en is er een opposietionele agresieve gedragsstoornis vastgesteld [heeft moeite met gezag]hij zit nog steeds thuis leerplichtambtenaar is op de hoogte school neemt haar verantwoordelijkheid niet en doet geen moeite een oplossing te vinden morgen heeft ze een afspraak op een zmokschool maar heeft niet de juiste documenten verkregen dus het is aftewachten of hij geplaatst zal worden. groetjes natasja
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-03-2006 10:25
    Dit dacht ik al. Maar wilde kijken of ik op dezelfde lijn zat. Dan is het helemaal bezopen dat je kind naar huis wordt gestuurd. Zo'n kind, sorry bedoel dit positief, heeft juist structuur en extra aandacht nodig. Kan hij/zij nog niet naar zo'n school dan moet de huidige school toch hiervoor zorgen. Ze krijgen daar toch speciale mensen voor en extra geld?? Verder kan een kind van 11 dit toch niet van de een op de andere dag krijgen??!!!! Dus is er al een lange weg aan vooraf gegaan. Ergens moet er iets zijn ontstaan waardoor er zo gehandeld is. Is de Edux ingeschakeld?? is de GGZ in geschakeld??? Ga met de huisarts praten!! Je kunt op internet veel vinden over dit alles. Sterkte Tijgertje
    Clivia
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-05-2006 10:31
    Ik kan daar heel nijdig om worden he, als je zo'n kind hebt heb je al zoveel zorgen, en dat kind is natuurlijk ook niet gelukkig. En dat de school je dan ook nog eens in de kou laat staan! Je hebt juist alle steun nodig die je kunt krijgen.
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-05-2006 10:44
    Nu ik er eens goed over na gedacht heb. Dit probleem is volgens mij groter dan we denken. Ik heb een keer een artikel erover gelezen. Kinderen die tussen wal en schip geraakt zijn. Niet naar school meer kunnen, maar eigenlijk brood nodig moeten! Weet echt niet meer waar het in gestaan heeft. Sorry zo heb je natuurlijk niets aan dit berichtje. Maar misschien kun je het na zoeken?? Als ik me meer herrinner zal ik het zeker melden. Sterkte Tijgertje
    natasja21aug
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-07-2006 12:34
    hier even een update woensdag is mijn vriendin naar die zmokschool geweest waar de directeur reageerde dat het zwaar overtrokken was dat haar zoon een rec4 diagnose heeft gekregen op basis van incidenten zijn exacte woorden IN AMSTERDAM HAD JE ZOON NIET EENS OPGEVALLEN! hij heeft beloofd de aanvraag in behandeling te nemen dit moet weer beoordeeld worden door een commisie hij rade mijn vriendin aan ook in te schrijven bij een so school [speciaalonderwijs]dat komt beter over dan zmok ook voor ze verdere toekomst aldus de directeur van de zmokschool.dus donderdag is ze naar zo'n so school geweest na een lang gesprek papieren ingeleverd en weer afwachten gaat ook weer naar een commisie De huidige school waar haar zoon vanaf gestuurd is is het totaal niet eens met deze actie maar onderneemd ook niets inmiddels heeft me vriendin de landelijke klachtencommisie ingeschakeld en die gaan er werk van maken wegens nalatigheid van de school want volgens de regels horen hun voor plaatsing te zorgen en niet mijn vriendin die nu overal loopt te leuren met haar zoon! groetjes natasja
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-08-2006 1:54
    Gelukkig Heeft je vriendin al wegen gevonden om door te gaan. Het zou goed zijn als hij niet naar een smokschool hoeft. De tijd gaat het leren. Ik hoop dat de klachtencommissie de school flink aanpakt. Je kunt trouwens het rapport van de school inspectie op internet van de school nakijken. Kan misschien wel verhelderend zijn!! wie weet waar ze allemaal onvoldoende op scoren??? Dan heeft die school een hele klus te klaren om het weer positief te krijgen. En zal de klacht nog een beetje extra zout doen strooien. Succes Tijgfertje
    kristel
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-10-2006 11:42
    helaas, mijn zoon is ook van school gestuurd. Dit in verband met onverklaarbare gedragsproblemen. Hij is al diverse malen geobserveerd. De rapporten van het EDI en de zorgcommissie geven aan dat het een slim jongetje is, die wat extra prikkels nodig heeft. Op de een of andere manier wil de school zich niet houden aan dat advies. De school wil niet meer met hem verder. We weten inmiddels dat hij 80 procent van zijn lestijd doorbrengt op de gang met een rekenschrift. Uiteraard mag dit niet. De school moet zelf een andere school voor hem zoeken. Na uiteindelijk de schoolinspecteur te pakken gekregen moet de school dus ook aan zijn plicht voldoen. Ik wil dit niet. Ik zoek zelf wel een andere school voor hem. Hij is nu bij een psychotherapeut die uitzoekt wat de beste keuze is. Mijn zoon is niet (gelukkig) hoogbegaafd, maar zijn IQ is wel hoger dan gemiddeld. Het is echt superrot. Ik moet nu elke dag dit (thuis probleemloze jongetje van 7) naar een school brengen waar hij eigenlijk niet meer welkom is, en waar hij niet de aandacht krijgt die hij verdient. Maar goed: woensdagmiddag heb ik een gesprek met de hoofdmeester waarom een en ander zover is gekomen en waarom wij zonder enige waarschuwing vooraf deze meedeling kregen. Ook moet de school zich aan zijn verplichting houden. Ik kan niet zomaar mijn kind thuishouden (dan krijg ik een boete) maar ik wil wel dat hij op deze school fatsoenlijk onderwijs krijgt. Zo zie je maar. en kind dat thuis niet of nauwelijks problemen geeft, kan op school obstinaat zijn. En juist ook de wat slimmere kinderen kunnen het erg moeilijk hebben. Wat mij wel opvalt is dat ook al staat het in de wet keurig beschreven op welke manier ze aan de onderwijsplicht moeten voldoen, ze toch geheel onvoorbereid de ouders laten "zwemmen". Er zijn regels voor, maar scholen maken zich daar toch veel te gemakkelijk vanaf. Ik ga dan ook zeker als mijn zoon "hoog en droog" op een andere school zit, met de diagnose van de onderzoekcommissies een klacht indienen tegen deze school.
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-10-2006 11:24
    O, Kristel wat erg!!!! Hopelijk komt er gauw een oplossing. Uit ervaring weet ik dat als er een verkeerde mening over je kind is afgeroepen, deze heel moeilijk is te weerleggen. Ik heb ook grandioos moeten knokken voor mijn dochter, die door een kleinigheid bijna helemaal in de problemen kwam. Gelukkig heb ik op tijd het tij kunnen keren, maar daar zijn veel slaaploze nachten aan vooraf gegaan. Door te blijven vechten, netjes te blijven en je recht te kennen is het me gelukt. Door te eisen dat ze een nieuwe start moet kunnen maken, is het langzaam goed gekomen. De nieuwe start, die gelijk viel met een jaar zitten blijven, betekende in een hele nieuwe klas waar ze niemand kende en een nieuwe juf. Ze trof er ook een uit duizenden en ze heeft zich waar magen maken. Lezen zal altijd een zwak punt blijven, maar ze heeft nu in groep 4 AVI4 gehaald. Ze was blij en trots,moeders nog veel blijer!!! De school waar mijn dochter op zit had net te voren een rapport gekregen. Deze was op diverse punten niet goed. oa wat betreft extra begeleiding bij kinderen die het oa niet zo goed doen. Deze school heeft de inzet de beste te willen zijn en waren aan die punten gaan werken. Ik denk dat dit mede de reden is geweest dat het allemaal toch goed gekomen is. De school heeft wat betreft mijn dochter alles uit de kast gehaald. En ja, ik zou zeker een klacht/ het verhaal doen over de school. Ik denk niet om de school, meer voor al diegene die na jou een kind in de problemen hebben. Als het voor hun makkelijker wordt dan is jullie strijd niet voor niets geweest. Als tip wil ik je meegeven. Alles water nu gebeurd op papier of aan de pc toe tevertrouwen. Echt als alles achter de rug is zijn een aantal dingen vergeten, of lijkt het allemaal minder erg. Verzamel zoveel mogenlijk, om straks het verhaal zo compleet mogenlijk te maken. Tenslotten hebben ze van je zoon ook een dosier aangelegd. Heb je trouwens die al opgevraagd??? Je mag de gegevens zien!! Je kunt daar bv iets aan toevoegen. Dat je bv alles parafeerd wat je gezien hebt. Tijgertje
    kristel
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-11-2006 11:57
    We hebben inderdaad een kopie gevraagd van zijn schooldossier. Inmiddels is de uitslag van de psychotherapeut binnen. Conclusie: hij is een begaafd, leuk, meewerkend kind. Hij heeft een zeer goed geheugen, maar is zwak in mechanisch rekenen. Daarom is het de school dus niet opgevallen dat hij daarom zo dwars is met rekenen. Door zijn geheugen lijkt het alsof hij veel meer kan dan hij laat zien, maar in werkelijkheid telt hij nog steeds op zijn vingers. Het rapport is uiteraard wat langer. Hij zou wat meer "cowboy" moeten worden staat erin. Hij gaat daarom binnenkort met speltherapie starten. Een gewone basisschool zou hij wel aankunnen, makkelijk zelfs, maar dan moeten de klassen wel kleiner zijn (20 kinderen). Daar moeten we dus naar op zoek. Morgen gesprek met de hoofdmeester. Ik ben benieuwd wat zij over dat raport zeggen. Ik zal ze zeker melden dat zij mijn kleine man helemaal verkeerd beoordeeld hebben, en dat ik het erg sneu vind dat hij zo gestraft wordt terwijl de school een hele grote steek heeft laten vallen. De zorgcommissie overigens ook.
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-11-2006 10:14
    Hoi Kristel, Fijn dat het eigenlijk gewoon een goed rapport is. Jammer dat het een probleem is die niet makkelijk te herkennen is. Vandaar het probleem op school!! Belangrijk is te weten dat er niets aan de hand is met je kind, maar dat hij uit onbegrip en/of onmacht reageerd. Praat met hem erover. Dat jij het begrijpt. Dan zal hij zich niet alleen voelen in de strijd!!! Verder over het gesprek morgen. Val de school niet te hard aan. Laat ze eerst maar alles vertellen. Geef aan hoe je je eigen voelt en waar je voelt dat je in de steek gelaten bent. Vertel ook wat het je zoon heeft gedaan. Gaan hun met de botte bijl, wat erg onwaarschijnlijk is, dan kun jij altijd nog een tandje bijzetten. Ik heb van ons voorval geleerd, dat je veel kunt bereiken door goed te luisteren en duidelijkheid te geven. Ze verwachten een heel moeilijk gesprek. Wees ze te slim af en zorg ervoor dat het een goed en zinvol gesprek wordt waar je je zegje in gedaan hebt en de school zijn visie ook gegeven heeft. Vandaar uit moet aan het eind van het gesprek een beleid uit gestippeld worden. Misschien eerst grove lijnen, maar maak een vervolg afspraak!! Onthou dat je toch nog een tijd met deze school moet "werken". Ik hoop dat je het nog leest voor je gaat. Veel sterkte. Ook al zal de groep waar hij nu in zit te groot zijn, maar als ze weten wat er speelt en daar naar willen handelen, kan het al een goede richting op gaan. Trouwens mijn dochter zit ook op speltherapie. Heel enthousiat en toch weer niet. Ze maakt van alles mee. Heel goed om beter weerbaarder te worden. Tijgertje
    linda15okt
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-11-2006 10:22
    11jarige zoon zit nog steeds thuis heb inmiddels diverse scholen bezocht(so scholen evt met rugzak)maar heb niet de juiste papieren o m een indicatie te krijgen ben het wel eenbeetje zat en heb de inspecteur basis onderwijs een mooie brief geschreven waarin ik alles heb uit gelegd aws de school niet blij mee willen opeens graag mee werken en er alles aan doen ook de leerplichtambtenaar zal te horen krijgen dat hij in gebreken is gebleven maar ja voorlopig zit yij nog wel thuis en heeft mijn man zijn baan opgezegd om bij hem te kunnen zijn triest maar waar!!!!!!!!!
    kristel
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-15-2006 6:04
    we hebben een aardig gesprek gehad op school. Omdat mijn zoon nu actief in speltherapie gaat, de school contact opneemt met de therapeut om te vragen hoe zij met hem moeten omgaan, houden zij de deur op een kier..... Dit is letterlijk zo gezegd.... Maar of wij die deur nog door willen is een tweede, dus wordt vervolgd.....
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-16-2006 6:59
    Kristel, Laat die deur nu lekker op de kier staan. Altijd beter dan gen gesloten deur, toch?? De school wil wel iets doen, dat is positief. Afwachten hoe het allemaal gaat verlopen, zeker niet op 1 paard wedden!!!!! Tijgertje
    kristel
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-17-2006 6:36
    Lieve Tijgertje, Mijn zoon gaat 4 mei voor het eerst in speltherapie, kun je mij vertellen hoe het jouw dochter daar is vergaan? Is ze inderdaad weerbaarder of stoerder? is ze veranderd? Ik vind het allemaal zo moeilijk, en ik heb moeite om het niet als "falen" te zien. Het is echt een heerlijk jochie en volgens mijn omgeving ook een gezellig opgevoed kind....
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-17-2006 10:19
    Hoi Kristel, Mijn dochter zit nog maar kort op de therapie. Kan nog niet zeggen dat het al veel opleverd. Wat goed te merken is dat ze met vreemden moet zien samen te werken. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer. Ze krijgen huiswerk mee. Niet af en/of niet bij geen bonuspunten. Voor de dingen die ze doen, krijgen ze ook punten. Bij een bepaald aantal kunnen ze iets uit de kast van een bepaalde plank kiezen. Ze werkt ervoor!! Verder is ze de ene keer heel blij, andere keer weer boos/verdrietig. Laatst was een jongen niet vriendelijk geweest tegen haar. Ze nam dat heel personelijk op. Boos was ze op hem. Heb toen maar een briefje geschreven naar de leiding van het groepje, wat er gebeurd was. Niet om een probleem te maken, maar om aan te geven dat mijn dochter een aantal dagen in de knoop had gezeten. Ze vertelde na de volgende bijeenkomst dat ze het uitgepraat hadden. Dat vond ze fijn! In het groepje zit van alles. Ieder kind is in het groepje om iets te leren. Dit bepalen ze zelf (bv: leren luisteren, minder snel boos worden, voor zichzelf opkomen,iets durven vragen) Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig van het geheel weet. Heb in grote lijnen het wel uitgelegd gekregen. Er schijnt ook een paar maal per jaar een "kijkdag" te zijn. Laat ik het zo zeggen. Door alle bemoeienissen van school, edux, GGZ, logopedie en audiologisch centrum zijn we toch heel ver gekomen. Wat eerst vrij onuitzichtloos was (mijn dochter kon niet mee in groep 3, was heel slecht met lezen, is nu veranderd in een toekomst. Ze heeft pas AVI4 gehaald. Ze krijgt nog wel bijles. De juf houd ze goed in de gaten en wij houden goed contact met school. Ze zit goed in haar velletje. Doet gezellig mee met haar klasgenoten. Wat ik in haar bewonder is haar grote doorzettings vermogen. Ze is ondanks de slechte start, zo enthousiast om naar school te gaan. Ze is van het begin af aan gaan lezen en ze is blijven lezen, ondanks de tegenslag. Ze leest nu elke week 1 of 2 boeken uit!! Ze wilde zo graag AVI lezen en ze heeft er voor gevochten. Dat is voor de juf en de RT natuurlijk ook heel leuk om te doen!! Wij hebben toen ze in groep 3 moest blijven zitten haar een hele nieuwe start gegeven. Dit kon op school. Dus een hele nieuw klas, nieuwe juf en allemaal nieuwe kinderen. Zo ging ze eigenlijk ook gewoon over. Ze is 1 dag verdrietig geweest, heeft ze stil in bed gehuild. Heb haar getroost. Daarna is ze gewoon weer verder gegaan. Zij gaat het maken!!!! Tijgertje
    kristel
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    04-21-2006 11:42
    Mijn zoon gaat naar een ander soort speltherapie. Hij is namelijk alleen tijdens de therapie. De laatste twee keer vallen onder sociale vaardigheden en dat is wel met meerdere kinderen. 4 mei gaat hij voor het eerst. Ik ben dus erg benieuwd wat hij er van gaat opsteken. Na elke 6 therapiesessies is er een oudergesprek.
    Gaelle
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    07-13-2006 5:57
    Hallo Tijgertje, Kristel, en anderen, ik vind het ontroerend om jullie verhalen te lezen en volg ze met veel interesse. Ik zit zelf met een dochterje van bijna 7 die het straks toch mag proberen in het tweede leerjaar. (dit is in België de tweede klas van de lagere school). Vorig jaar bij de kleuters was ons afgeraden om haar het eerste jaar te laten volgen, ik kon mijn oren toen niet geloven, als zij me hadden verteld dat mijn kind hoogbegaafd was had ik hen wel geloofd, en nu kwam ze niet door de basistests heen? We zijn direct met een therapeut in gesprek gegaan, en het was duidelijk dat zij een concentratiestoornis had, misschien adhd, het was toen nog te vroeg om die diagnose te stellen. Nu zijn we een jaar verder en ze kan op alle vlakken mee, behalve haar lezen, ze haalde in mei AVI1 niet, twee weken geleden is ze opnieuw getest en heeft ze het toch net gehaald, reden waarom ze toch door mag. Wanneer ik zeg dat ze mee kan klinkt dat heel positief natuurlijk, maar in feite is het een erkenning van de leraren dat ze de stof kent, alhoewel ze vaak dramatisch laag scoort op toetsen (soms ook heel hoog)door haar gebrek aan concentratie en slechte werkhouding. Bij het oudercontact kreeg ik van de zorgleraar te horen dat ze waarschijnlijk adhd had (ze staat nu op een wachtlijst voor verdere diagnose), eventueel gekoppeld aan dyslexie, misschien ook een autistische stoornis... dat is een hele waslijst en daar schrik je van. Mijn dochter is anders dan andere kids, dat voel je als ouder ook aan en daarom kwam het ook niet helemaal als een verassing, maar ze is wel begaafd, en ik wil zo graag vermijden dat zij tussen wal en schip geraakt, op een zijspoor wordt gezet waardoor ze zelf het gevoel zou krijgen te falen, ze heeft nu al vaak last van haar anders-zijn. We hebben er hard voor moeten knokken om haar door te laten stromen, en het onderwijssysteem lijkt soms zo log dat het gewoon over je heen bulderd. Vooral het voorbeeld van je dochtertje Tijgertje raakt me, als ik zie hoe hard ook mijn dochter haar best doet om haar plekje te vinden. Ik hoop dat we met zijn allen de juiste beslissingen gaan nemen en haar niet te snel zullen veroordelen met etiketten die uiteindelijk alleen maar op haar schoudertjes gaan wegen. Daar ben ik erg bezorgd over: als ze hulp nodig heeft wil ik haar die hulp niet onthouden, maar ik wil dat ze toch zo lang mogelijk als een normaal kind mag functioneren...
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    07-14-2006 9:13
    Hoi Gaelle, Het is heel moeilijk om de juiste weg te volgen voor je kind. Probeer je hart te volgen en probeer ondanks alles toch met goede overwegingen de beslissingen te nemen. Krijg je niet voldoende info, dan ga je daar naar op zoek. Zorg dat je voor een beslissing veel weet en daardoor een goede beslissing kunt nemen. Laat school niet zomaar iets zeggen en vraag om uitleg en evt. testen. Dit is in grote lijnen zo bij ons gebeurd. Wat als resultaat heeft dat mijn dochter er nu goed aan het uit komen is. Ze gaat dit jaar over naar de 5e groep zonder onvoldoendes, met aantekening dat lezen een aandachtspunt blijft. De school is heel goed aan het begeleiden gegaan. Mede door het enthousiastme van mijn dochter hebben ze er alles aan gedaan. Ik hoorde bij het laatste gesprek dat de RT-lerares het zo fijn werken vond met mijn dochter, omdat ze er altijd zoveel zin in had. Dus jou dochter heeft ook die zin en doorzettings vermogen. Laat je daar ook door leiden. Geef dat ook steeds aan. Wat heel belangrijk is, dat als je kind een programma krijgt voor extra begeleiding dat na een bepaalde tijd vooruitgang moet zijn. Hoe klein ook. Laat in iedergeval de testen door gaan. Laat vermoedens bevestigingen, door tests. Niet altijd is een verdenking ook werkelijkheid!! Nu is het weer vakantie, maar eigenlijk duurt dat veel te lang voor mijn dochter. Het zou zeker geen straf zijn als ze maandag weer naar school mocht........ En Gaelle, die laatste zin, je bent er toch zelf bij om hier over te waken!!!!! Tijgertje
    natasja21aug
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    09-03-2006 11:44
    hallo ik ben een tijdje weg geweest maar er zijn ontwikkelingen in het verhaal van mijn vriendin der zoon na heel wat gepraat gedraai en noem maar op is toch besloten dat hij naar een zmokschool moest en dat gaat morgen gebeuren hij is ontzettend zenuwachtig maar ook blij dat hij niet meer naar de oude school hoeft ik weet dat het hem gaat lukken hij is prive echt een lieverd en in mijn ogen op de oude school verkeerd begrepen zelfs de inspectie en andere hoge piefen zijn overtuigt van nalatigheid van de school en begrijpen zijn woeden naar hen zij hebben ook zmok voorgesteld als proef van 3 maanden zodat hij kan laten zien dat het ook anders kan ik kan alleen nog maar zeggen JONGEN DOE JE BEST !!!!!!! natasja
    tijgertje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    09-05-2006 9:44
    Nou, gelukkig. En zeker, die jongen gaat zijn best doen. Een nieuwe omgeving, nieuwe mensen. Hij wordt weer beoordeeld om wat hij doet en is, niet om wat men vind. Probeer wel extra gesprekken te regelen. Zo laat je zien dat je begaan bent en zo kan er niets tussen door glippen. Een losse afspraak als er wat is geven we het wel aan, moet je niet accepteren. Spreek bv in oktober af een keer bij elkaar te komen. Dan kennen ze het kind beter en zien de vorderingen. Als het een beetje mee zit zal er alleen positieve dingen verteld worden. Aandachts punten, mits met aanpak en plan voor extra begeleiding , is ook positief. De volgende gesprekken gaan dan over de vorderingen. Heel veel succes Tijgertje
    Emotutje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    09-05-2006 9:53
    Met verbazing dit allemaal gelezen. Ik ben blij voor de jongen dat het nu goed gaat komen. Maar ik begrijp totaal de houding van zijn vorige school niet. Die heeft alle regels met voeten getreden. Ze mogen een (basisschool)kind helemaal niet van school sturen. Ze horen met de ouders, de schoolbegeleidingsdienst enz. te overleggen. Dan kan het kind getest worden en daarna wordt er een beslissing genomen. Ik vind het echt zo raar. Lijkt me geen school waar ik een kind aan toe zou vertrouwen. Ik vind dat Tijgertje een hele goeie tip heeft voor de ouders van de jongen. Het is belangrijk dat ze contact houden met de school. Af en toe een belletje of eens binnenlopen om te vragen hoe het gaat.
    natasja21aug
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    09-10-2006 11:21
    ik begrijp wat je bedoeld met de vorige school mijn zoon 7 zit er nog op we wonen op een dorp en aansluitende dorpen/plaatsen nemen alleen kinderen aan bij eventuele verhuizing niet om dat wij niet tevreden zijn met de school of zijn leiding ik ben ook al driekwart jaar bezig om een ander huis te vinden zodat volgend jaar niet ook mijn dochter naar die school hoeft zij is nu net 3 in het geval van mijn vriendin is echt alles wat mis kon gaan ook mis gegaan het klopt allemaal van geen kanten en dat iriteerd behoorlijk we zijn van de week wezen kijken voor een ander huis hopelijk maken we kans dan heb ik in ieder geval keuze uit meerdere scholen en niet uit eentje op het dorp groetjes natasja
    chrisje
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    09-11-2006 11:02
    Lieve allemaal, Wat fijn dat we hier ons ei allemaal even kwijt kunnen. Onze zoon van 15 heeft Asperger (aut. stoornis). Hij doet nu 3 atheneum met een rugzakje en het gaat best redelijk. Ik zou jullie wel allemaal willen adviseren om je kind te laten testen bij twijfel. Het is zo belangrijk om een diagnose te hebben. Ingeval van PGB (persoons gebonden budget) en rugzakje kom je nog niet eens in aanmerking als je geen echte diagnose hebt. Het is inderdaad zo, dat we als ouders maar moeten zwemmen zo goed we kunnen. We worden maar in het diepe gegooid en weten niet welke kant we op moeten. Niemand die je echt kan adviseren. Ik heb ook zo vaak het gevoel gehad dat ik zelf het wiel moest uitvinden. Vooral ook omdat ieder kind weer anders is, en geen twee situaties op elkaar lijken. Onze zoon is toen hij in groep 4 zat gediagnostiseerd. Het was een hele opluchting dat het een naam had. Je kunt dan ook gerichter zoeken naar informatie. Blijf als ouder contact houden met de school. En o zo belangrijk, alles staat of valt met de leerkracht. Klikt het niet met kind en leerkracht, dan wordt het het hele jaar niks. Onze zoon is in groep 6 aan zijn lot overgelaten en dusdanig gaan presteren, dat wij er sterk over dachten om hem naar een ZMOK-school te sturen. Slechter kon het volgens ons niet worden. In groep 7 kreeg hij een kanjer van een leerkracht, die hem er weer helemaal bovenop hielp en zijn zelfvertrouwen weer wist op te krikken. (Een jong broekie van 23 nota bene!!) Omdat hij hoogbegaafd is, zou hij op een ZMOK-school niet op zijn plaats zijn. Achteraf is het allemaal op zijn pootjes tercht gekomen, maar in groep 6 zagen wij het echt niet meer zitten met de school. Het blijft echter je leven bepalen. Gisteren vierde hij zijn 15e verjaardag. Iedereen zat heerlijk in de tuin, maar hij zat binnen te computeren met een paar neefjes. Maakt mij niks uit, het is zijn verjaardag. Maar toch nog visite (peettante zelfs) die zeggen: "Hij moet maar naar buiten komen hoor, het is zulk mooi weer". Ze weten heel goed hoe hij is en ik ook, maar toch krijg je van zo'n opmerking weer een deukje in je ziel. Ik zucht dan maar eens en tel tot tien, maar het raakt je toch van binnen. De meeste kids waren trouwens onder de 9 jaar, dus wat geeft het dat hij daar niet mee buiten speelt? Dat is ook de leeftijd. Te oud voor ranja en te jong voor koffie, denk ik dan maar. Gelukkig was er ook een vriendin van mij die heel lief reageerde, daar teer ik dan weer op. Ik moest even mijn ei kwijt. Lieve ouders van anders-dan-anders-kinderen, sta op je strepen en volg je gevoel. Jij bent degene die je kind het beste en langste kent.
    ellen72
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    11-19-2007 10:45
    Hoi, mijn zoon (10) zit sinds een maand op een ZMOK school, hij vindt de lessen wel prettig daar. Hij was op de gewone basisschool niet meer te handhaven, hij vocht, raakte buiten zichzelf van woede, schold enz. Op de basisschool waar hij zat was het altijd onrustig in de klas, daar kon hij niet tegen. Hij moest door zijn gedrag ook vaak ergens anders zijn taken maken, op de gang, bij de directeur of de rt. Er werd hem dan wel eens gevraagd of hij dat erg vond en zijn antwoord was dan dat hij dat niet erg vond omdat hij dit lekker rustig vond en zo beter kon werken. Voor een SO school werd hij "te zwaar" bevonden en hij belandde daardoor op de smok school. Ik heb begrepen dat hij ook hier drukker wordt nu, dus hoop dat hij hier niet gaat vechten. Thuis is hij niet agressief. Mijn zoon is in een tijd van 3 wkn op deze school terecht gekomen, eerst een week thuis geweest, daarna nog 2 wkn in groep4 z'n taken moeten maken. Hier viel hij niet eens op!
    We lopen in het ziekenhuis om te zien wat hij mankeert, hij heeft nl maar 1 vriendje en heeft eigenlijk nooit meer als 1 vriendje gehad en hij kan absoluut niet tegen teveel prikkels, dan wordt hij brutaal en tegendraads. De kinderpsychiater vindt dat dit allemaal komt doordat ik gescheiden ben van zijn vader en daarna ook nog eens een relatie heb gehad met iemand die mij wel eens sloeg, hij heeft dit 2 maal gezien, niet goed weet ik. Deze relatie is gelukkig alweer 2 jaar over. Heb nu een hele lieve vriend waar mijn kids goed mee overweg kunnen.
    Ik ben het niet met de uitspraak van de kinderpsychiater eens omdat hij voor mijn scheiding hetzelfde gedrag al vertoonde, niet zo extreem als nu, maar toen was hij ook een heel stuk jonger.
    De rt van zijn vorige school vond dat hij autistische kenmerken vertoonde en mijn ouders en ik zien er heel veel kenmerken van adhd in terug (vrienden ook) dit wordt echter direct van tafel geveegd bij de kinderpsychiater. ?Heb in hem ook geen vertrouwen meer. Weet ook niet hoe ik hem verder kan helpen.
    Miriam
    Veteran Member
    Veteran Member
    Posts:3535


    --
    11-19-2007 8:03
    Pfoe wat een verhaal zeg! Lijkt me heel pittig om mee om te gaan. En iedereen heeft er wel weer een andere mening over, maar ondertussen zit jij er mee. Is het misschien een idee om een second opinion van een andere kinderpsychiater te vragen?

    Groetjes,
    Miriam
    Peter P
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    11-19-2007 9:50
    Ellen,

    Hier kan ik je niet in helpen. Ik kan alleen met jou hopen dat het nu beter gaat, op zijn nieuwe school. En misschien dat je via die school ook een andere kinderpsych kan vragen?

    Edited by - Peter P on 19-11-2007 21:50:42
    karin185
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    11-20-2007 10:01
    Ellen, ik wil je alleen maar veel sterkte wensen. Verder kan ik je niet helpen.
    Sje
    Posts:75548


    --
    11-20-2007 2:34
    Alle sterkte Ellen.
    Louise
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    11-21-2007 5:05
    Ellen, heel veel sterkte!
    En ik hoop echt dat je een andere weg vind... het is soms een hele zoektocht. Heeft die kinderpsychiater je zoon echt onderzocht of staat hij zomaar met zijn oordeel klaar??? Ik vind het nogal wat, wat hij zegt...
    Het gedrag komt me heel bekend voor, mijn zoon van 19 heeft een "autisme-verwante stoornis" (PDD-NOS). Was op school niet zo agressief etc., maar thuis wel ('t gaat nu trouwens supergoed met hem).


    ---